Inloggen

preview
Nieuwsbrief mei 2020 - Fijne Pinksteren!

Nieuwsbrief MKC Waalsdorp

Beste ouders en verzorgers,

Beste ouders, verzorgers, 

 

Het is 28 mei wanneer ik dit bericht aan het schrijven ben. Velen van u hebben in de afgelopen tijd het thuisonderwijs vormgegeven. Dat is in heel veel gevallen goed tot uitstekend gelukt. Maar 'het is allemaal wel heel veel, in combinatie met je eigen werk' is daarbij een veel gehoorde uitspraak. En dat is heel begrijpelijk.

 

Gelukkig kunnen we na de pinstervakantie, vanaf 8 juni het vertrouwde onderwijs voor alle kinderen weer oppakken. Dat vraagt nog wat denkwerk voor de organisatie; uitgangspunt daarbij is dat we terughoudend zullen (en moeten) zijn met groepsactiviteiten. Veel geplande activiteiten komen te vervallen, andere zullen we in aangepaste vorm door laten gaan. Separaat ontvangt u vandaag daarover informatie. 

 

Terugkijkend op de afgelopen drie weken zijn we heel blij dat we de leerlingen in kleinere groepen weer hebben mogen ontvangen. Het is fijn overzichtelijk en we hebben alle tijd voor de leerlingen. Verderop kunt u uit de verschillende bouwen iets lezen.  

 

Tot de zomervakantie zal ik op Waalsdorp werken. Daarna zal Gregory Grampon de nieuwe directeur op Waalsdorp zijn. Komende week zal hij op de studiedag van 5 juni zich bij het team voegen om kennis te maken. 

Tot die tijd zal ik in de beschikbare 20 uur samen met het team de zaken afhandelen die daarom vragen. Ik ben op het directie mailaccount bereikbaar en uiteraard op directie@waalsdorp.nl. 

 

Vriendelijke groeten, 

Marjo Dethmers 

 

Thuisscholing er is zo veel dat ik mijn ouders kan leren drie weken is nooit genoeg

Inhoudsopgave

1. Onze deuren gingen weer open

2. Ook de peuterbouw en BSO gingen weer open. 

3. Juf Cherelle stelt zich aan u voor

4. Welkom stagiair Eline in de onderbouw

5. Zo vordert ons schoolplein

6. Belangrijk! Heeft u de centrale vragenlijst al ingevuld?

7. Vakanties en vrije dagen 2019-2020 en volgend schooljaar 2020-2021 \

8. Inhoud MKC studiedag 5 juni

Onze deuren gingen weer open

 

Hoe was het in de middenbouw?
Het was fijn om de kinderen weer te zien, maar nog meer vonden de kinderen het fijn om elkaar weer te zien. Allereerst verliep het halen en brengen super rustig. Eenmaal in de klas wilden de kinderen vaak helemaal niet lang praten over de afgelopen periode. Ze wilden direct aan de slag met montessorimaterialen en voor we het wisten zaten ze weer op kleedjes. Aan de groepslesjes in de eerste week in de klas en aan de vaklessen in de 2e week werd enthousiast meegedaan (als vanouds, maar dan gretiger). 

Er was ook behoefte om weer samen werkjes te doen en samen buiten te spelen op het plein. De speeltijden nu alleen met de eigen bouw was fijn want zo waren er genoeg speelmaatjes in dezelfde leeftijdsgroep.

Helaas konden niet alle leerkrachten en alle kinderen naar school komen en waren we ook maar met de helft van de klas. Daarom is het in ieder geval leuk om 's ochtends met z'n allen aan de dag te beginnen, digitaal via Teams. En natuurlijk wassen we onze handen veel, maar dat gaat eigenlijk heel soepel: je kunt immers op veel plaatsen je handen wassen. En nog even, dan is de school weer bijna 'gewoon' open. 
 
-----
 
In de bovenbouw zijn we met twee klassen op maandag en donderdag, de andere twee klassen op dinsdag en vrijdag met veel plezier weer begonnen na de meivakantie. Weliswaar op gepaste afstand, maar we waren zo blij om de kinderen weer te kunnen ontvangen in een 'gewone klas'. De ruimte die we hadden door met de helft van de groepen aanwezig te zijn, zorgde ervoor dat de kinderen in twee lokalen konden werken. Hoe goed we het ook online onderwijs met elkaar hebben gedaan en afgelopen weken nog deden, zo veel leuker en fijner is het om weer 'in het echt' met elkaar te kletsen, grapjes te kunnen maken en vooral te kunnen delen. Complimenten ook voor alle ouders die het onderwijs op afstand samen met hun kind vorm hebben gegeven!
 
Verhalen uit de corona-tijd zijn nog steeds niet uit de lucht. Het blijft een bijzondere en aparte tijd en daar staan we geregeld op verschillende manieren en vormen bij stil. Het samenwerken en samen leren in de klas in contact met elkaar, deel uitmakend van een groep, is zo belangrijk en zo fijn. Thuis werken, online-onderwijs zijn weliswaar normale begrippen nu, in recordtempo zijn we er ook allemaal heel vaardig in geworden, maar niets kan tippen aan het onderwijs in de klas!
 
----
 
En ook in de onderbouw is iedereen blij elkaar weer te zien. We genieten van de kleinere groepen. De kinderen in de groepen hebben binnen en buiten heerlijk met elkaar gespeeld. Het thema in de groepen is de kikker. Er is over de kikker gezongen, gesprongen, getekend en geplakt en gevouwen.
 
kikker
 
Ook de peuterbouw en BSO gingen weer open

Graag praten we u even bij over de afgelopen periode binnen de Kinderopvang op Waalsdorp. 

 

Peuters

In de eerste week van de plotselinge sluiting hebben pedagogisch medewerkers naar ieder kind een persoonlijk kaartje verzonden. Kinderen hebben hierop enthousiast gereageerd, o.a. door leuke tekeningen terug te sturen.

 

Inline image

 

Om verbinding te houden met de peuters maakten we elke week een filmpje waarin een voorleesbericht, een liedje en creatieve werkjes waren bedacht die de peuters zelf thuis konden maken.

 

Op 11 mei is de school en de kinderopvang gestart in cohorten. Waarbij ook de peuterbouw in twee cohorten is opgevangen. Echter met aangepaste dagen, start- en eindtijden. Zowel de peuters als de pedagogisch medewerkers vinden het heerlijk om elkaar weer te zien en gezamenlijk te spelen.

 

Vanaf 8 juni starten we weer op de reguliere dagen, al zal er minimaal de eerste week met de aangepaste start- en eindtijden gewerkt worden.

 

BSO

Van een drukke BSO werd het in één klap een noodopvang, die vanaf dag 1 operationeel was. Het aantal kinderen dat de noodopvang bezocht heeft in deze periode is gegroeid van 1 naar 26 kinderen per dag. Dat vroeg om een andere manier van werken en veel contact met de desbetreffende ouders over de behoefte van de opvang. We hebben ons iedere keer aan de nieuwe situatie aangepast binnen de richtlijnen van het RIVM.

 

De eerste dagen zijn we hard aan de slag gegaan om een gevarieerd online programma voor de kinderen van de BSO samen te stellen. Uit de terugkoppeling van ouders naar school kwam naar voren dat er meer dan voldoende aanbod was. Hierdoor hebben wij ons online aanbod terug getrokken en bewaren we deze voor een later tijdstip. Wel is er voor de onderbouw groepen een activiteitenboekje gemaakt. 

 

We kijken terug op een fijne samenwerking met de leerkrachten van school binnen de noodopvang. Tussen 8.00 en 12.00 namen de leerkrachten de begeleiding van de schooltaken op zich. Vanaf 12.00 tot 16.00 hebben de pedagogisch medewerkers zorg gedragen voor een lunch en een gezellig middagprogramma. Waarbij, zoals u gewend bent, er iedere dag per groep verschillende workshops aangeboden werden.

 

Op 11 mei is de school en de BSO gestart in cohorten met aangepaste groepsindelingen per bouw en eindtijden. Wat voorheen centraal stond, de open cultuur binnen de BSO, moesten we aanpassen om zo min mogelijk bewegingsverplaatsingen binnen de ruimtes van de BSO te hebben. Dit komt erop neer dat de kinderen na schooltijd in 1 lokaal zitten met 1 vaste pedagogisch medewerker en een groepje met maximaal 10 kinderen tot ze worden opgehaald. In dit lokaal houden we zoveel mogelijk onze vaste dagstructuur aan, zoals eet- en drinkmomenten, buitenspelen en workshoptijden. In deze situaties kunnen de kinderen kiezen tussen vrij spelen en twee workshops.

 

Vanaf 8 juni starten we weer op de reguliere dagen en de reguliere groepen. We zijn genoodzaakt om de eindtijden voorlopig te handhaven. Als er straks weer veel meer kinderen de BSO bezoeken zullen we de ruimtes zo indelen dat dit zowel voor de kinderen als de pedagogisch medewerkers een veilig omgeving is. Bij mooi weer zal er van verschillende buitenprogramma’s gebruikt gemaakt worden. We houden jullie op de hoogte! 

 

 

Juf Cherelle stelt zich aan u voor

Inline image

 

Graag stel ik me via deze weg voor; ik ben Cherelle van der Lans, 28 jaar en sinds 1 mei werkzaam op Montessori Waalsdorp. Samen met mijn man en twee dochters, Bo van bijna 3 jaar jong en Ella van 1 jaar jong, wonen wij in Den Haag.


Naast het drukke gezinsleven met twee kleine kinderen maak ik ook tijd om te hardlopen, wandelen, skiën, lekker koken en eten met vrienden en familie, fotograferen, boeken te lezen en gezelschapsspelletjes te spelen.

Na mijn HBO sportopleiding in 2014 ben ik verder gaan studeren aan de PABO. De afgelopen zes jaar heb ik op een montessorischool in Zoetermeer gewerkt als groepsleerkracht, maar tevens ook als vakleerkracht bewegingsonderwijs. Eind 2018, twee maanden voor mijn bevalling van Ella, heb ik mijn montessoridiploma behaald.

Het montessorionderwijs is iets waar ik blij van word. Ik krijg er energie van om de kinderen te begeleiden tijdens hun eigen leerproces en geniet van de momenten dat ik kinderen zie groeien in hun ontwikkeling. 


Ik hoop op een mooie en fijne tijd op Montessori Waalsdorp. En ik kijk er naar uit om jullie te ontmoeten!

 

Welkom stagiair Eline in de onderbouw

Hallo allemaal,

 

Ik ben Eline Schrama. Ik ben 22 jaar oud en loop sinds een paar weken stage in de kleuterklas bij Kirsten. Hier zal ik gezellig tot het eind van het schooljaar blijven. In dit stukje zal ik even kort iets vertellen over mezelf:

 

Ik ben in september begonnen aan de flexibele deeltijdpabo aan de Hogeschool Leiden. Door mijn vooropleiding kan ik deze studie versneld in twee jaar doorlopen. Afgelopen jaar heb ik namelijk mijn bachelor psychologie aan de UvA afgerond. Tijdens deze studie merkte ik echter dat ik graag meer met de praktijk bezig ben. Door extra vakken, vrijwilligerswerk op scholen en een stage op de basisschool kwam ik erachter dat mijn hart in het onderwijs ligt; het basisonderwijs in het bijzonder. Ik heb toen besloten mijn plan om te gooien en naast mijn master in pedagogische wetenschappen de pabo erbij te gaan doen. Dit is de beste beslissing geweest die ik ooit gemaakt heb. De theorie van de master en de praktijk van de pabo vullen elkaar heel mooi aan en geven een uniek inzicht in de leerprocessen van een kind. Mijn vorige stage was in groep 7. Dit is een groot verschil met de kleuters, maar ook een hele mooie uitdaging die ik graag aanga.

 

In mijn vrije tijd zit ik zeker niet stil. Ik speel met heel erg veel plezier cello in een studentenorkest en ben daar in september ook in het bestuur gegaan, als voorzitter. Dit is een functie die erg bij mij past omdat ik lekker kan regelen en er altijd wel wat te doen is. Verder doe ik aan Lindy Hop, een vrolijke partnerdans, met mijn vriend en in mijn zomervakanties begeleid ik kinderkampen bij Nivon. 

 

Ik heb onwijs veel zin in deze stageperiode en om alles te leren over de geheimen van de kleuterdocent in het Montessorionderwijs.

 

Inline image

 

 

Zo vordert ons schoolplein

Beste allemaal, 

 

De eerste fase van het nieuwe plein wordt binnenkort afgerond. In overleg met de hovenier hebben we ook besloten om meteen door te gaan met fase twee. Dat zal het stuk plein rond het theater worden. Ook dat stuk zal er behoorlijk anders uit gaan zien. 

 

Schoolplein mei 2020 1

 

Het theater zal worden bestraat en ook daar komen nieuwe plantvakken. Op de plek waar nu het insectenhotel staat zal een hangplek worden gemaakt. Voor nu hebben we er wel voor gekozen om de aanplanting van struiken en planten daar uit te stellen tot na de grote vakantie. Ergens na de grote vakantie zal het plein dus pas helemaal af gemaakt worden. 

 

Wij willen iedereen vragen die op en om de school woont om een oogje in het zeil te houden om de jonge aanplant de ruimte en tijd te geven om aan te slaan. 

  • Funfact 1: de cirkels op het grote plein hebben een doorsnee van 4-5-6 meter. Zo kan er daar visueel en rekenkundig ook door de BB gewerkt mee worden. 
  • Funfact2: de paden zijn gemaakt van Gravi D’Or een natuurlijk materiaal deels van leem. Zodat de paden wel deels water doorlaten en dus ook de boomwortels niet van vocht worden onthouden. 
  • Funfact 3: de tafeltennistafel staat nu op de goede hoogte zodat er nu ook echt door de actieve tafeltennissers gebruikt gemaakt van kan worden. 
  • Funfact 4: het insectenhotel gaat binnenkort van ons schoolplein verdwijnen en krijgt een nieuwe plek. In de volgende nieuwsbrief krijgen jullie de nieuwe plek te zien.

Met groene groet,

 

De tuinwerkgroep

 

 

Schoolplein mei 2

 

 

Belangrijk! Heeft u de centrale vragenlijst al ingevuld?

Beste ouders, 

 

Als school zijn we verplicht u elk jaar toestemming te vragen voor het maken van foto's of filmpjes en het gebruik van beeldmateriaal voor bijvoorbeeld nieuwsbrieven, interne berichten of website.  

 

Wilt u daarom deze centrale vragenlijst invullen? Dit is een paar klikken gebeurd!

 

Let op, er zijn twee nieuwe vragen toegevoegd, dus ook als u de lijst eerder heeft ingevuld, graag even opnieuw checken.

 

U vindt de lijst onder Mijn gegevens (rechtsboven in het scherm op een laptop / desktop), en vervolgens: 

  • Mijn gegevens > TOESTEMMINGVRAGEN. Hier worden de speciale vragenlijsten Toestemmingsvragen beeldmateriaal getoond

Hartelijk dank voor uw medewerking! 

 

Vakanties en vrije dagen 2020 - 2021

Hierbij alvast een overzicht van de aankomende vakantie en vrije dagen; ook voor schooljaar 2020-2021 dit in samenspraak met de MR. Hartelijk dank voor jullie bijdrage!

 

Huidig schooljaar 2019-2020

 

- 1 juni 2020 t/m 5 juni 2020: pinkstervakantie

- 17 juli 2020: lesvrije dag

- 18 juli t/m 30 augustus 2020: zomervakantie 

 

 

Volgend schooljaar 2020-2021

  • Start schooljaar 31 augustus 2020

Vakanties en feestdagen:

  • Prinsjesdag: 15 september 2020
  • Herfstvakantie: 19 oktober t/m 23 oktober 2020          
  • Kerstvakantie: 21 december 2020 t/m 1 januari 2021
  • Voorjaarsvakantie: 22 februari t/m 26 februari 2021
  • Goede vrijdag en Pasen 2 april t/m 5 april 2021
  • Meivakantie (incl. Koningsdag, Bevrijdingsdag): 26 april t/m 7 mei 2021
  • Hemelvaart: 13 en 14 mei 2021
  • Pinksteren vakantie 24 mei t/m 28 mei 2021 (in deze week valt een lesvrije dag en een studiedag) 
  • Zomervakantie 19 juli t/m 27 augustus 2021

 

Studiedagen en lesvrije dagen:

  • MKC studiedag; BSO en Peuterbouw ook gesloten: 14 september 2020
  • Studiedag school: 19 november 2020                  
  • Lesvrije dag: 18 december 2020                  
  • Lesvrije dag: 11 januari 2021
  • Studiedag school: 3 februari 2021            
  • Lesvrije dag: 19 februari 2021                     
  • MKC Studiedag BSO en Peuterbouw ook gesloten: 6 april 2021                             
  • Lesvrije dag: 16 juli 2021     

 

(Lesvrije dagen zijn dagen waarop leerkrachten administratieve taken uitvoeren)

 

Sintviering:        

  • Sintviering halve dag vrij 4 december 2020

 

Inhoud MKC studiedag 5 juni

Komende week is een vrije week voor de leerlingen. Op donderdag 4 juni zijn de leerkrachten van Waalsdorp aan de slag om administratieve zaken te regelen, verslagen te schrijven en fysieke lessen voor te bereiden. Op vrijdag zullen we de DaVinci methode voor Kosmisch onderwijs met elkaar verkennen. Geheel Corona proof volgen we een webinar en we zijn in kleine groepen op school om de materialen te bekijken. Hierin trekt heel het MKC samen op, dus in de groep en op de Kinderopvang dezelfde manier van ‘verwonderen’. 

 

DaVinci begint bij kinderen.  

Leerkrachten leren met DaVinci hoe kinderen vanuit nieuwsgierigheid en verwondering richting kunnen geven aan hun eigen ontwikkeling en zo tot bloei te komen. De methode DaVinci werkt op basis van gelijkwaardigheid en vanuit de grondgedachte dat alles te maken heeft met al het andere. 

We werken bij DaVinci met 30 thema’s en een doorlopende leerlijn voor groep 1 tot en met 8. Wie ben ik? Hoe ziet de wereld eruit? En met wie ben ik hier? Met de doorlopende leerlijn leren kinderen snel verbanden te zien: alles heeft te maken met al het andere! 

Voor meer informatie voor ouders: https://www.davinciacademie.nl/onderwijsbeweging/ouders/ 

 

Inline image